BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

Friday, August 28, 2009

qoma ramadhan

alhmdlillah smpai jgk akhirnya kita d bulan pnuh rahmah ni..btmbh satu tahun lg umur kita dr ramadhan yg lepas..hrp2nya amalan kita pun turut btmbh kualiti n kuantitinya..

Abu Hurairah telah berkata: Aku telah mendengar Rasulullah S.A.W bersabda tentang Ramadhan yang bermaksud: Sesiapa yang mendirikannya(Ramadhan) penuh keimanan dan keikhlasan diampunkan baginya apa dosanya yang telah lalu. (Hadis riwayat Bukhari, Muslim, Tarmizi, Abu Daud, Nasai'e,Malik,Ahmad dan Baihaqi)

bagaimana nk mndirikan ramadhon?

mndirikan = bpuasa bkn shj mnahan lapar dhga, ttpi cntrol nfsu n akhlak kita..buat kebaikan sbyk mgkin n bkata yg elok2..jauhkan pkataan buruk..mperbanyak bacaan quran..memahami ayt2 yg dibaca (alquran adalah buku motivasi terbaik ,boleh mnjadi penawar kpd hati ), mpraktikkan amalan bersedeqah n amalan2 sunat cntohnya setiap kali solat, tmbh ngn solat sunat..n mndirikan malam..bthajud memohon keampunan n ketenangan hati ..
sm2 tgktkan amalan..kita xth adkh sempat kita jmp lg ngn ramadhan thn depan..rebut pluang mcri phla n cinta Allah..

Daripada Abi Soleh Az-Zayyat bahawa dia telah mendengar Abu Hurairah r.a. berkata: Rasulullah S.A.W telah bersabda yang bermaksud: "Setiap amalan anak Adam baginya melainklan puasa maka ia untukKu dan Aku akan membalasnya. Dan puasa adalah perisai, maka apabila seseorang berada pada hari puasa maka dia dilarang menghampiri(pbuatan yg mmbatalkan puasa) pada hari itu dan tidak meninggikan suara.Sekiranya dia dihina atau diserang maka dia berkata : Sesungguhnya aku berpuasa (inni so'im)
demi Tuhan yang mana diri nabi Muhammad ditanganNya maka perubahan bau mulut orang berpuasa lebih harum di sisi Allah pada hari qiamat daripada bau kasturi,
dan bagi orang berpuasa dua kegembiraan yang mana dia bergembira dengan keduanya; apabila berbuka dia bergembira dengan waktu berbukanya dan apabila bertemu Tuhannya dia gembira dengan puasanya." (Hadis riwayat imam Bukhari, Muslim, Nasai'e, Ahmad, Ibn Khuzaimah, Ibn Habban dan Baihaqi

~bpesan utk kebaikan..terutama kpd driku sdri...in search for mardhotillah~

vocab hr ini..qoma = mendirikan ..(^_^)